
dr Joanna Lubos-Kozieł
Kontakt:
Instytut Historii Sztuki
Uniwersytetu Wrocławskiego
ul. Szewska 36
50-139 Wrocław
pokój 207
tel.: 00 48 71 375 26 69
tel./fax: 00 4871 375 25 10 (sekretariat)
e-mail: joanna.lubos-koziel@uwr.edu.pl
Publikacje
[współautorstwo] Joanna Lubos-Kozieł, Agnieszka Seidel-Grzesińska, Ksenia Stanicka-Brzezicka, Dzieło sztuki a jego obraz. Aktualne problemy terminologiczne, [w:] Obraz i metoda, red. Agnieszka Seidel-Grzesińska, Ksenia Stanicka-Brzezicka (Cyfrowe spotkania z zabytkami 4, red. serii Piotr Oszczanowski, Agnieszka Seidel-Grzesińska, Ksenia Stanicka-Brzezicka), Wrocław 2014, s. 35-45.
[współautorstwo] Małgorzata Haładewicz-Grzelak, Joanna Lubos-Kozieł, Story-ing memory in the Licheń Pilgrimage Centre (Poland), „European Journal of Cultural Studies”, 2014, tom 17 (6), s. 647–664. Na liście A: EUR J CULT STUD, ISSN 1367-5494
[hasło] Kopie groty objawień z Lourdes, [w:] Leksykon zieleni Wrocławia, red. Iwona Bińkowska, Elżbieta Szopińska, Wrocław 2013, s. 778.
[hasło] Kalwarie i drogi krzyżowe, [w:] Leksykon zieleni Wrocławia, red. Iwona Bińkowska, Elżbieta Szopińska, Wrocław 2013, s. 777-778.
[współautorstwo] Katalog zabytków sztuki w Polsce, red. M. Zgliński, Seria Nowa, tom IV: Województwo wrocławskie (dolnośląskie), red. E. Kołaczkiewicz, Zeszyt 4: Powiat oławski, opracowanie autorskie: A. Dobrzyniecki, M. Kapustka, E. Kołaczkiewicz, J. Lubos-Kozieł, P. Oszczanowski, Warszawa 2013.
[współautorstwo] Joanna Lubos-Kozieł, Małgorzata Haładewicz-Grzelak, The analysis of Licheń’s Holy Icon as a case study in semiotic fortition, „Semiotica. Journal of the International Association for Semiotic Studies / Revue de l’Association Internationale de Sémiotique”, 2013, nr 195, s. 197–248.
[współautorstwo] Małgorzata Haładewicz-Grzelak, Joanna Lubos-Kozieł, Boundary mechanisms in adverts from Silesian Catholic periodicals from the second half of the 19th and early 20th centuries, „Sign Systems Studies”, 41 (2013), 1, s. 42-68, publikacja dostępna pod adresem: http://dx.doi.org/10.12697/SSS.2013.41.1.03
[współautorstwo] Bibliografia publikacji Zofii Ostrowskiej-Kębłowskiej, oprac. Ryszard Piechowiak, Joanna Lubos-Kozieł, „Biuletyn historii sztuki”, 74 (2012), zeszyt 2, s. 382-386.
Twórczość Brunona Tschötschela na tle katolickiej rzeźby śląskiej i niemieckiej 2. połowy XIX i 1. połowy XX w., [w:] Bruno Tschötschel (1874-1941), wrocławski Wit Stwosz XX wieku, red. Maciej Łagiewski, Piotr Oszczanowski, (katalog wystawy, Muzeum Miejskie Wrocławia), Wrocław 2012, s. 181-196.
[współautorstwo] Małgorzata Haładewicz-Grzelak, Joanna Lubos-Kozieł, Semiotic value in advertisements in Silesian Catholic periodicals from the second half of the nineteenth to early twentieth centuries, „Semiotica. Journal of the International Association for Semiotic Studies / Revue de l’Association Internationale de Sémiotique”, 2012, nr 192, s. 381–425.
Kaplice Drogi Różańcowej w Bardzie, [w:] Bardo. Skarby sztuki, red. Andrzej Kozieł, Legnica 2011, s. 144-150.
Malarz Johann Kaspar Förster z Głogowa – ojciec wrocławskiego biskupa Heinricha Förstera, [w:] Glogovia Maior. Wielki Głogów między blaskiem dziejów i cieniem ruin, red. B. Czechowicz, M. Konopnicka, Głogów – Zielona Góra 2010, s. 373-383.
[recenzja z książki] Z najnowszych badań nad krasnoludkami. Rüdiger Helmboldt, Bunte Zwerge aus Thüringen. Ein Beitrag zur Kulturgeschichte der (Garten)Zwerge, Thüringer Freilichtmuseum Hohenfelden, Hohenfelden 2009, „Quart”, 1 (15) 2010, s. 63-67, publikacja dostępna pod adresem: http://quart.uni.wroc.pl/archiwum/2010/15.html
Kolekcja obrazów biskupa Heinricha Förstera, [w:] Śląskie kolekcje sztuki, [2010], publikacja internetowa dostępna pod adresem: http://www.slaskiekolekcje.eu/Czytelnia/Artykuly/Kolekcja-obrazow-biskupa-Heinricha-Foerstera
[hasło] Förster Johann Kaspar, [w:] Glogopedia. Internetowa Encyklopedia Ziemi Głogowskiej, [2009], publikacja internetowa dostępna pod adresem: http://www.glogopedia.org/
XIX-wieczne malarstwo religijne jako przedmiot badań historii sztuki. Problemy i postulaty badawcze / 19th century religious painting as a research object in art history. Research problems and postulates, „Sacrum et Decorum. Materiały i studia z historii sztuki sakralnej / Materials and Studies on the History of Sacred Art”, 2 (2009), s. 8-15.
„Z terakoty, gipsu oraz sławnej i niezawodnej masy kamiennej” Seryjna wytwórczość rzeźb kościelnych w 2 poł. XIX i początkach XX w. oraz jej oceny w tekstach niemieckich autorów katolickich, [w:] Materiał rzeźby. Między techniką a semantyką / Material of Sculpture. Between Technique and Semantics, [Acta Universitatis Wratislaviensis No 3156, Historia Sztuki XXIX], red. A. Lipińska, Wrocław 2009, s. 329-345.
Współczesny pomnik religijny: Kolumna Chrystusa Króla Wszechświata na Ostrowie Tumskim, „Quart”, 4 (14) 2009, s. 18-29, publikacja dostępna pod adresem: http://quart.uni.wroc.pl/archiwum/2009/14.html
„Um in die innern Räume die erwünschte Harmonie zu tragen”. Dziewiętnastowieczne wyposażenie wrocławskiego kościoła św. Wojciecha, „Quart”, 2 (12) 2009, s. 3-17, publikacja dostępna pod adresem: http://quart.uni.wroc.pl/archiwum/2009/12.html
[współautorstwo] Katalog zabytków sztuki w Polsce, red. J. Pokora, Seria Nowa, tom IV: Województwo wrocławskie (dolnośląskie), red. E. Kołaczkiewicz, Zeszyt 6: Powiat strzeliński, opracowanie autorskie: A. Dobrzyniecki, R. Kaczmarek, E. Kołaczkiewicz, J. Lubos-Kozieł, P. Oszczanowski, A. Seidel-Grzesińska, M. Wisłocki, J. Witkowski, Warszawa 2008.
Wystrój i wyposażenie wrocławskiego kościoła świętej Elżbiety Węgierskiej sprzed 1945 roku, [w:] Dzieje Parafii Świętej Elżbiety przy ul. Grabiszyńskiej we Wrocławiu, red. R. Żerelik, J. Maliniak, Wrocław 2008, s. 203-213.
Wenus wśród krasnali czyli o antykizujących rzeźbach ogrodowych, „Quart”, 4 (6) 2007, s. 62-80, publikacja dostępna pod adresem: http://quart.uni.wroc.pl/archiwum/2007/06.html
„[…] zu den billigsten Preisen unter Garantie solider edler Ausführung.“ Die Entwicklung des Marktes für kirchliche künstlerische Massenproduktion im 19. Jahrhundert, [w:] Kanonisierung, Regelverstoß und Pluralität in der Kunst des 19. Jahrhunderts, red. E. Kepetzis, S. Lieb, S. Grohé, Frankfurt a.M. 2007, s. 182-193.
The Calvaries in Silesia and the former County of Kłodzko (Glatz), [w:] Wallfahrten in der europäischen Kultur / Pilgrimage in European Culture, red. D. Doležal, H. Kühne, Frankfurt am Main 2006, s. 555- 569.
[współredakcja] Pielgrzymowanie i sztuka. Góra Świętej Anny i inne miejsca pielgrzymkowe na Śląsku, [Acta Universitatis Wratislaviensis No 2846, Historia Sztuki XXII], red. J. Lubos-Kozieł, J. Gorzelik, J. Filipczyk i A. Lipnicki, Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2005, ISBN 83-229-2736-3, ISSN 0239-6661, ISSN 0860-4746, ss. 564 [artykuły w językach polskim, czeskim i niemieckim; streszczenia w językach niemieckim, angielskim i polskim, 195 ilustracji czarno-białych, 32 ilustracje kolorowe.
Grota lurdzka na Górze Świętej Anny na tle innych śląskich naśladownictw Groty Massabielle, [w:] Pielgrzymowanie i sztuka. Góra Świętej Anny i inne miejsca pielgrzymkowe na Śląsku[Acta Universitatis Wratislaviensis No 2846, Historia Sztuki XXII], red. J. Lubos-Kozieł, J. Gorzelik, J. Filipczyk i A. Lipnicki, Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2005, ISBN 83-229-2736-3, ISSN 0239-6661, ISSN 0860-4746, s. 115-129.
Ona stoi, on siedzi oraz całe mnóstwo innych możliwości. O studyjnej fotografii ślubnej i przyczynach jej popularności, „Ikonosfera. Studia z Socjologii i Antropologii Obrazu”, 1 (2005), publikacja internetowa dostępna pod adresem: http://www.ikonosfera.umk.pl/start/index.php?id=45
Malarz kościelny i graficzne pierwowzory. Kilka uwag o twórczości Wilhelma Reinscha z Lądka Zdroju, „Kladský sbornik”, 6, 2004, s. 259-268, ISSN 1212-1223
Dzieła malarzy kościelnych z pruskiej części Śląska w klasztorze Sióstr Miłosierdzia św. Karola Boromeusza w Cieszynie, „Cieszyńskie Studia Muzealne / Tešínský muzejní sborník”, 2, 2005, s. 214-224, ISBN 83-922005-0-0
„Wiarą tchnące obrazy”. Studia z dziejów malarstwa religijnego na Ślasku w XIX wieku (Acta Universitatis Wratislaviensis No 2662, Historia Sztuki XVIII), Wrocław 2004, ss. 468, ISSN 0239-6661, ISSN 0860-4746, ISBN 83-229-2530-1.
Sbírka obrazů biskupa Heinricha Förstera a její pozůstatky na zámku Jánský
Vrch, „Jesenicko. Vlastivědný sborník”, V (2004), s. 20-30.
Z problematyki recepcji dawnych włoskich wzorców w malarstwie nazareńczyków – nazareńskie wizerunki Madonny z Dzieciątkiem, [w:] Recepcja renesansu w XIX i XX wieku (Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Łódź, listopad 2002), red. M. Wróblewska Markiewicz, Łódź 2003, s. 119-134.
Dzieła malarzy belgijskich i holenderskich na wrocławskich wystawach sztuki w XIX w., [w:] Niderlandyzm na Śląsku i w krajach ościennych, red. M. Kapustka, A. Kozieł, P. Oszczanowski, Wrocław 2003, s. 398-407.
XIX-wieczna koncepcja muzeum diecezjalnego i jej wpływ na powstanie
kościelnej instytucji muzealnej we Wrocławiu, „Cieszyńskie Studia Muzealne / Tešínský muzejní sborník”, I (2003), s. 101-106.
Urok gipsowej madonny, [w:] Marmur dziejowy. Studia z historii sztuki, Poznań 2002, s. 415-420.
[współautorstwo] Bibliografia publikacji Profesor Zofii Ostrowskiej-Kębłowskiej, zestawili R. Piechowiak i J. Lubos-Kozieł, [w:] Marmur dziejowy. Studia z historii sztuki, Poznań 2002, s. 5-12.
Ruch odrodzenia „sztuki chrześcijańskiej” na Śląsku w XIX w. i powstanie kościelnego nurtu malarstwa, [w:] Z dziejów wrocławskiego kościoła katolickiego – Kościół w XIX w., red. I. Dec, K. Matwijowski, Wrocław 2002, s. 62-70.
Die religiöse Malerei in Schlesien im 19. Jahrhundert. Umriss der Forschungsthematik, [w:] Geschichte des christlichen Lebens im schlesischen Raum, red. J. Köhler, R. Bendel, Teilband 2, Münster 2002, s. 779-784.
„Auf Overbeck sein Auge sah…” Cztery pokolenia śląskich nazareńczyków, [w:] Sztuka Górnego Śląska na przecięciu dróg europejskich i regionalnych (Materiały V Seminarium Sztuki Górnośląskiej, Katowice, 14-15 listopada 1997), red. E. Chojecka, Katowice 1999, s. 117-144.
Biografistyka malarzy religijnych XIX wieku – między tradycją żywotów świętych a ideałem romantycznego artysty, [w:] Sztuka i obraz sztuki. Obrazowanie wizualne a literatura i filozofia, red. M. Kapustka, A. Pochodaj, Wrocław 1999, s. 95‑113.
O roli zieleni w założeniu kalwaryjskim na przykładzie Kalwarii w Piekarach Śląskich, [w:] Sacrum w ogrodach. Święte ogrody kalwaryjne i ich symbolika (Materiały z konferencji „Sacrum w ogrodach historycznych i symbolika ich roślinności”, Kalwaria Zebrzydowska, 9-10 listopada 1995 r.), red. A. Mitkowska, Kraków 1997, s. 123-138.
Czy istniała „gotycka” formuła malarstwa kościelnego? Obraz religijny jako dopełnienie neogotyckiego Gesamtkunstwerku, „Miscellanea Łódzkie”, 1 /15/ (1996) (Materiały Ogólnopolskiej Sesji Naukowej Łódzkiego Oddziału SHS i Zakładu Historii Sztuki Uniwersytetu Łódzkiego pt. „Neogotyk”, Łódź 1996), s. 89-95.
[współautorstwo recenzji z książki] Joanna Lubos-Kozieł, Andrzej Kozieł, Nineteenth Century Art. A Critical History, red. S. F. Eisenman, London 1994, „Dzieła i Interpretacje” III (1995), s. 145-151.
»Nowa Jerozolima« czasów historyzmu. O programie, kompozycji i architekturze Kalwarii w Piekarach Śląskich, „Dzieła i Interpretacje”, II (1994), s. 57-90.
Pałac Schaffgotschów w Cieplicach, „Karkonosz. Sudeckie Materiały Krajoznawcze”, 1993, nr 3-4, s. 30-49.
Zainteresowania badawcze
Sztuka kościelna XIX i XX wieku.
Rynek sztuki kościelnej i dewocjonaliów.
Dawna reklama.
Kalwarie i inne założenia pielgrzymkowe.
Naśladownictwa Groty Lurdzkiej.
Malarstwo i rzeźba XIX i I połowy XX wieku.
Komputerowa dokumentacja zabytków.