
dr Jakub Zarzycki
Adiunkt w Zakładzie Historii Sztuki Nowoczesnej i Współczesnej
Instytut Historii Sztuki UWr
ul. Szewska 36
50-139 Wrocław
pokój 412
e-mail: jakub.zarzycki@uwr.edu.pl
Konsultacje (semestr zimowy 2025/2026)
Wtorek, 9:30-10:30
Środa, 8:45-9:45
O mnie
Bio
Jestem historykiem sztuki (studia licencjackie i magisterskie na Uniwersytecie Wrocławskim w latach 2007-2012) i filologiem polskim (studia licencjackie na Uniwersytecie Wrocławskim w latach 2009-2013). Studiowałem także na Università degli Studi di Torino w ramach programu Erasmus-Studia (semestr zimowy roku akademickiego 2011/2012 – zajęcia z zakresu historii sztuki nowoczesnej i współczesnej oraz filologii klasycznej).
W latach 2012-2019 byłem doktorantem na Wydziale Nauk Historycznych i Pedagogicznych UWr oraz Facoltà di Lettere e Filosofia, La Sapienza – Università di Roma w ramach programu „co-tutela″.
Promotorzy: Prof. dr hab. Waldemar Okoń i Prof. dr Luigi Marinelli.
Podczas studiów doktoranckich przebywałem na zagranicznych stażach naukowych i stypendiach badawczych – otrzymałem m.in. Stypendium im. Bronisława Geremka (Imre-Kertesz-Kolleg, Uniwersytet im. Schillera w Jenie, X 2014 – III 2015) oraz roczne stypendium w Wirth Institute for Austrian and Central European Studies (University of Alberta, Edmonton, Kanada (IX 2015 – VIII 2016).
Na podstawie rozprawy doktorskiej Italiani immaginati. Studium nad polską ikonosferą w latach 1861-1914 – malarstwo, grafika artystyczna, czasopisma ilustrowane, obronionej w Rzymie 30.09.2019 z wyróżnieniem, otrzymałem stopień doktora nauk humanistycznych w zakresie nauk o sztuce oraz nauk o literaturze („scienze del testo″).
Od marca 2020 jestem adiunktem w Zakładzie Sztuki Nowoczesnej i Współczesnej Intytutu Historii Sztuki UWr. W latach 2018-2023 byłem sekretarzem redakcji czasopisma „Quart. Kwartalnik Instytutu Historii Sztuki UWr”, a w okresie 2020-2024 opiekunem Koła Naukowego Studentów Historii Sztuki UWr. Dwukrotnie (2022 i 2023) otrzymałem nagrody Rektora UWr za działalność organizacyjną. W 2024 byłem nominowany, a następnie znalazłem się w pierwszej dziesiątce konkursu „Kubek dla Wykładowcy″ Radia LUZ dla najlepszego wykładowcy uczelni wrocławskich.
Zainteresowania naukowe
Sztuka i kultura polska po 1861 roku w ujęciu interdyscyplinarnym
Obieg sztuki w XIX wieku – czasopisma ilustrowane, wystawiennictwo, fotografia
Zagadnienia ikonosfery oraz kultury wizualnej w ujęciu metodologicznym i historycznym
Polsko-włoskie kontakty artystyczne od XIX wieku do dzisiaj
Sztuka i kultura Europy Środkowej od XIX wieku
Członkostwo w międzynarodowych organizacjach naukowych
Członek Polskiego Instytutu Studiów nad Sztuką Świata (listopada 2017) oraz członek Komisji Rewizyjnej (od października 2021)
Vice-President & Research Officer Wirth Alumni Network – 2018-2022
Zaangażowanie na rzecz wspólnoty akademickiej
Wiceprzewodniczący (IV-VI 2014), a wcześniej Sekretarz (XI 2013-IV 2014) Rady Doktorantów UWr
Doświadczenie zawodowe w obszarze kultury i sztuki
- Współpraca z sektorem prywatnym w zakresie rozwijania nowych modeli współpracy pomiędzy kulturą a biznesem (art advisory i corporate cultural responsibility). Więcej informacji na moim profilu Linkedin.
- Koordynator projektów z zakresu sztuk wizualnych, Wrocław 2016 – Europejska Stolica, w ramach projektu Wrocław – wejście od podwórza, IX-XII 2016.
- Wiceprezes Wrocławskiej Fundacji Studentów Historii Sztuki w latach 2012-2014 i koordynator/kurator naukowy trzech cyklów wykładów popularyzujących sztukę: Zima i wiosna ze sztuką skandynawską (2010/2011), Zima i wiosna ze sztuką Stanów Zjednoczonych (2012/2013), Ta straszna sztuka współczesna (2013/2014).
- Kurator wystaw malarstwa współczesnego we wrocławskiej Galerii Sztuki Współczesnej „Arttrakt”, II 2013- VI 2014.
- Koordynator-kurator międzynarodowych projektów fotograficznych pokazywanych w przestrzeni publicznej Wrocławia i Turynu: Żydowski Wrocław w turyńskim obiektywie, Wrocław, listopad – grudzień 2012; Fai Bresto, Turyn, I-II 2013; Italiani a Wrocław, IV-VIII, Wrocław 2013.
- Stażysta w galerii sztuki współczesnej Marena Rooms Gallery (Turyn), w ramach programu Erasmus-Practice, IV-VI 2012.
Publikacje i konferencje
Artykuły naukowe (wybór)
- Kaukaska ropa, austriackie muzeum i polskie malarstwo. O nieznanym dziele Wilhelma Leopolskiego w Naturhistorisches Museum Wien, „Muzealnictwo”, nr 66 (2025), s. 76-82.
- Fryne w „Kolcach”, Fryne w ogródku. Siemiradzki, nagość, czasopisma satyryczno-humorystyczne oraz Warszawa latem 1889, „Quart. Kwartalnik Instytutu Historii Sztuki UWr”, 2-3 (68-69)/2023, s. 208-225.
- Obrazy, wizerunki i dyskursy. Recepcja antyku w polskiej prasie ilustrowanej w latach 1859-1914 – projekt badań (współautorka: Agata Kubala), „Sztuka Europy Wschodniej / The Art Of Eastern Europe” 2022, vol. 10: Antyk w polskiej sztuce i kulturze artystycznej końca XVIII i w XIX wieku / Antiquity in Polish art and artistic cultures of the end of the 18th and the 19th centuries, s. 255-263.
- Italiani immaginati. Studio sull’iconosfera polacca negli anni 1871–1914 – pittura, grafica artistica, riviste illustrate, “World Art Studies” 2021, vol. XXI: Contatti artistici polacco-italiani 1871–1939, p. 161-169.
- Le criptocitazioni da Calderón e le ansie dell’Arcadia – gli idilli di Siemiradzki, “World Art Studies” 2021, vol. XXI: Contatti artistici polacco-italiani 1871–1939, p. 316-320.
- Artista e “luoghi della memoria”. Padova nelle illustrazioni per la stampa illustrata di Aleksander Gierymski, „Italica Wratislaviensia”, vol. 12 (2)/2021, s. 87-109.
- Kolekcja Schacka, ogród Ariosta i Dantowska opończa. Włoska twórczość Adama Chmielowskiego – próba interpretacji, „Roczniki Humanistyczne”, t. LXIX, z. 4/2021, s. 227-255.
- Siemiradzki a Roma alla luce di nuove ricerche in corso, „Atti dell’Accademia Polacca” vol. 6/2017, s. 171-186 (współautorka: Maria Nitka).
- Wizualne (i nie tylko) konsekwencje pewnej łzy. O „Śmierci Barbary Radziwiłłówny” Józefa Simmlera słów kilka, „Quart. Kwartalnik Instytutu Historii Sztuki UWr”, 3 (41)/2016, s. 54-73.
- The Germans Did Not Come, or History as Material for Contemporary, „Imre Kertesz Kolleg’s The Cultures of History Forum” (XI 2015).
- O (intelektualnych) pożytkach z wyprawy na cudze terytorium (badawcze i metodologiczne). Kilka słów o książce Dariusza Skórczewskiego „Teoria – literatura – dyskurs. Pejzaż postkolonialny”, „Quart. Kwartalnik Instytutu Historii Sztuki UWr”, 1 (35)/2015, s. 79-82.
- Polish history painting in the second half of the nineteenth century as a “quasi”-metanarrative. Visible tyranny of Idea?, [in:] Politics of Erasure. From “damnatio memoriae” to alluring void, ed. Anna Markowska, Warsaw – Toruń 2014, s. 213-219.
- Polskie malarstwo historyczne w drugiej połowie XIX wieku jako „quasi”-metanarracja. Tyrania (?) widzialności (oraz) Idei, Internetowy Rocznik Naukowy „Opposite” (3).
- Mauzoleum K. G. Hoyma w Brzegu Dolnym na tle epoki, „Dzieła i Interpretacje”, t. XIII/2012, s. 45-70.
Redakcja numerów tematycznych czasopisma oraz opracowania redakcyjno-naukowe
- Wtajemniczenia drugie. Profesorowi Waldemarowi Okoniowi w 70. rocznicę urodzin – pomysłodawca i redaktor tematyczny (wspólnie z prof. dr. hab. Lechosławem Lameńskim oraz dr Anitą Wincencjusz-Patyną) specjalnego numeru tematycznego (księgi pamiątkowej) czasopisma, „Quart. Kwartalnik Instytutu Historii Sztuki UWr”, 2-3 (68-69)/2023, s. 1-268.
- Długi wiek XIX i jego (nie)oczywiste media – pomysłodawca i redaktor tematyczny (wspólnie z dr Joanną Lubos-Kozieł) numeru tematycznego czasopisma, „Quart. Kwartalnik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego, 4/(54) 2019, s. 1-154.
- Quart. Kwartalnik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego – spis zawartości numerów 1(1)/2006–4(50)/2018 (opracowanie),„Quart. Kwartalnik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego”, 1(51)/2019, s. 104-119.
Pozostałe publikacje i doświadczenie wydawnicze – teksty kuratorskie i recenzje wystaw (wybór)
- Wrocław – wejście od podwórza. Podsumowanie / Wrocław – backyard door. An overview, Wrocław 2016, ss. 181, redakcja i koorodynacja wydawnicza, publikacja dwujęzyczna wydana w ramach projektu Wrocław – Europejska Stolica Kultury 2016.
- Cierpienie i jego własny (bez)sens [recenzja wystawy Honoraty Martin we wrocławskiej BWA Awangarda], „Obieg” (VI/2015).
- Inwentaryzacja dzieł sztuki zakupionych przez Dolnośląskie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w latach 2013-2014 (opracowanie opisów dzieł i biogramów artystów), V-VII 2015.
- Miasto ’45 (i później), czyli wrocławski palimpsest [recenzja wystawy Niemcy nie przyszli w Muzeum Współczesnym Wrocław], „Obieg” (I/2015).
- Benvenuto del passato [recenzja wystawy Ynika Shiboare w Muzeum Współczesnym Wrocław], „Odra” (6/2014), s. 63-65.
- Thinking through the hands. About Eugeniusz Minciel’s painting, [in:] The Five Musketeers, Catalog of group exhibition: 6th of March – 6th of April 2014 – City Gallery Wrocław, Wrocław 2014, p. 30-38.
Wystąpienia akademickie (wybór)
- Between Krakow, Munich and Paris. Olga Boznańska: Her Painting and Artistic Career, Wirth Institute for Austrian and Central European Studies, University of Alberta, Edmonton, Kanada, 9 IX 2025 (wspólnie z Karoliną Dzimirą-Zarzycką jako część Polish Week)
- Siemiradzki a Roma alla luce delle nuove ricerche, Stacja Polskiej Akademii Nauk w Rzymie, 13 VI 2017 (wspólnie z Marią Nitką).
- Identities, Discourse(s), Borderlands, and Their Images. Poles, Ukraine, (and Ukrainians) in Polish Visual Culture (1861-1914) through the Lens of Postcolonial Theory, Canadian Institute for Ukrainian Studies, University of Alberta, Edmonton, Kanada, 21 IV 2016 (w ramach serii wykładów akademickich: CIUS Seminars).
- L’Italia immaginata. Italy and Italians in Polish visual culture from 1861-1914, Wirth Institute for Austrian and Central European Studies, University of Alberta, Edmonton, Kanada, 3 II 2016 (w ramach serii wykładów akademickich: Central European Talks).
- Polish Contemporary Art since 2000, Department of Art & Design, University of Alberta, Edmonton, Kanada, 19 XI 2015 (w ramach serii wykładów akademickich: Visual Art & Design Forum).
Udział w międzynarodowych konferencjach naukowych (wybór)
- The Bourgeois Public Discusses Art II: Arts and their Publics in Central Europe between Regional and European Centres, Institute of Art History and the Institute for Czech Literature of the Czech Academy of Sciences, Praga, 17-18 X 2024
Referat: Master Hus and Herzegovinian Girls in Warsaw. Reception of Czech Painting in Polish Illustrated Press from 1861-1914 – a Reconnaissance - Contatti artistici polacco-italiani 1871-1939, Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata, Accademia Polacca delle Scienze Biblioteca – Centro di Studi a Roma, Istituto Polacco di Roma, Rzym, 20-22 X 2021
Refetat: Italiani immaginati. Studio sull’iconosfera polacca negli anni 1871–1914 – pittura, grafica artistica, riviste illustrate - Polonia – Veneto: viaggi, contatti, scambi / Polska – Wenecja euganejska: podróże, kontakty, wymiana. Międzynarodowa konferencja naukowa [w trybie zdalnym], Instytut Filologii Romańskiej UWr, 15-17 X 2020
Referat: Artysta i miejsca pamięci. Padwa, Wenecja (i nie tylko) w prasowych ilustracjach Aleksandra Gierymskiego - Transatlantic Dreams Conference, Wirth Institute for Austrian and Central European Studies, University of Alberta, Edmonton & The Canadian Museum of Immigraton at Pier 21, Halifax, Kanada, 27-30 X 2019
Referat w języku angielskim: Polish artist and Canadian Pacific Railway. Rafał Malczewski’s immigration to Canada (wspólnie z Karoliną Dzimirą-Zarzycką) - Henryk Siemiradzki and the international artistic milieu in Rome, Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata oraz Polska Akademia Nauk – Stacja w Rzymie, Rzym 8-9 XI 2018
Referat w języku angielskim: Artists, Rome and “Il Popolo romano”(1876-1902) – reconnaissance. - Hungary 1956-2016. Reverberations of Revolution. Academic Conference, Wirth Institute for Austrian and Central European Studies, University of Alberta (Kanada), 27-29 X 2016
Referat w języku angielskim: Visual consequences of the destruction of the Stalin monument in Budapest in 1956 (wspólnie z Karoliną Dzimirą-Zarzycką) - IX. Annual Convention of the Austrian and Central European Centers, Olomouc/Vienna, 22-25 X 2015
Referat w języku angielskim: Italians and Italy in Polish visual culture from 1861–1914. The case of painters from Austrian Partition - Tra Oltralpe e Mediterraneo. Arte in Italia 1860-1915, La Sapienza – Università di Roma e Università Cattolica di Milano, 10/12 II 2015
Referat w języku włoskim: L’artista polacco, l’artista russo (?), l’artista romano, l’artista cosmopolita. Il caso di Henryk Siemiradzki (1843-1902) - Grand Tour del terzio millenio (Sesta Edizione). Ricerche di storia dell’arte di borsisti e di artisti stranieri a Roma, Università „Tor Vergata”, Rzym, 8 IV 2014
Referat w języku włoskim: Architettura di Roma come ispirazione simbolista nella maniera piranesiana. Il caso di Feliks Jabłczyński (1865-1928) - Międzynarodowa konferencja „Społeczne i artystyczne aspekty polskiej kultury współczesnej”, Uniwersytet we Fryburgu Bryzgowijskim, 12-14 XII 2013
Referat: (Nieśmiałe?) porwanie Europy. O percepcji tradycji klasycznej w polskiej poezji i malarstwie po 2000 roku
Udział w krajowych konferencjach naukowych (wybór)
- 8. Cyfrowe Spotkania z Zabytkami – Środowiska Współpracy, Instytut Historii Sztuki UWr, 29 XI 2019
Referat: Henryk Siemiradzki i sztuczna inteligencja. Zastosowanie maszynowego przetwarzania języka w badaniach nad historią malarstwa polskiego (wspólnie z Janem Wieczorkiem i Justyną Wieczorek) - III Tydzień Wizualny, Instytut Socjologii UAM, 16-17 IV 2015
Referat: Gerson, Polacy i Niemcy. O budowaniu dyskursu tożsamościowego za pomocą malarstwa historycznego - II Zlot Młodych Kulturoznawców, Instytut Kulturoznawstwa UWr, 16-17 V 2014
Referat: W tym szaleństwie jest (przebiegła) metoda. O eseistyce Jarosława Marka Rymkiewicza jako sposobie badania kultury - Groza w kulturze polskiej. Konferencja naukowa, Stowarzyszenie Badaczy Popkultury „Trickster”, Wrocław, 4-5 IV 2014
Referat: Fantazmat irracjonalności, czyli duchy, mary i zjawy w polskiej kulturze wizualnej XIX w. - Ogólnopolski Kongres Doktorantów i Studentów Historii Sztuki, Instytut Historii Sztuki UJ, 10-13 XI 2013
Referat: Gra językowa, dyskurs i metanarracja, czyli malarstwo polskie II poł. XIX w. czytane Jeanem-Françoisem Lyotardem
Granty i stypendia
Wybór
- Laureat “Wacław Osadnik Post Doctoral Program Award”, Wirth Institute for Austrian and Central European Studies, University of Alberta (Edmonton, Kanada) – trzydygodniowy (2-22 IX 2025) staż badawczy
- Laureat Stypendium Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności – IX 2025 – II 2026
- Współpracownik grantu Spaces, Objects, Authors and Curators: Building a Cultural Public in the Czech Lands 1790–1918 prowadzonego przez Instytut Historii Sztuki Czeskiej Akademii Nauk, od V 2024
- Laureat Stypendium twórczego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w zakresie literatury – I-XII 2023
- Staż akademicki w ramach programu „Inicjatywa Doskonałości – Uniwersytet Badawczy UWr”, Institut für Slawistik und Hungarologie Humboldt-Universität zu Berlin, VI-IX 2022
- Współautor wniosku i wykonawca grantu „Wsparcie 500 czasopism naukowych” przyznanego przez MNiSW czasopismu „Quart. Kwartalnik Instytutu Historii Sztuki UWr – 2019-2020
- Współpracownik-wykonawca grantu Korpus dzieł malarskich Henryka Siemiradzkiego, Narodowy Program Rozwoju Humanistyki (IV edycja (2015), moduł Tradycja) realizowanego przez Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata – 2017-2020
- Academic Assistant, Cattedra di Lingua e letteratura polacca, Dipartimento di studi europei, americani e interculturali, Università degli Studi di Roma „La Sapienza”, II – VI 2017 (w ramach programu Erasmus-Practice)
- Polish Doctoral Research Fellow, The Wirth Institute for Austrian and Central European Studies (University of Alberta, Edmonton, Kanada), IX 2015 – VIII 2016
Indywidualny projekt badawczy: L’Italia immaginata.Włochy i Włosi w polskiej kulturze wizualnej w latach 1861–1914 - Stypendium im. Bronisława Geremka, Imre-Kertesz-Kolleg (Uniwersytet im. Schillera w Jenie), X 2014 – III 2015
Indywidualny projekt badawczy: Post-kolonializm (?) i polska kultura wizualna w latach 1861-1918 - Stypendium im. Fritza Sterna, VI/VII 2014, Berlin
Indywidualny projekt badawczy: Malarze polscy a niemieccy we Włoszech w latach 1861-1918 – pierwszy etap badań komparatystycznych
Dydaktyka
Dla studentów i studentek kierunku historia sztuki prowadzę zajęcia z historii, teorii oraz analizy malarstwa (w ramach przedmiotu „Wprowadzenie do historii sztuki – malarstwo”) oraz wykład z historii architektury XIX wieku. W poprzednich latach były to także fakultety poświęcone sztuce w kinie, artystycznej podróży do Włoch, wykład z metodologii oraz proseminaria czy seminarium licencjackie.
Dla studentów i studentek kierunku European Cultures oraz programu Erasmus+ prowadzę anglojęzyczne konwersatorium Art and Culture in Central Europe around 1900.
Wykaz wszystkich prowadzonych od 2020 roku zajęć znajduje się w systemie USOS.
Zajęcia w semestrze Zimowym 2025/2026
Wprowadzenie do historii sztuki – malarstwo, ćwiczenia, historia sztuki, I rok
Historia sztuki nowoczesnej – architektura (powszechna i polska), wykład, historia sztuki, III rok
Art and Culture in Central Europe around 1900, konwersatorium, anglojęzyczne zajęcia dla studentów/studentek programu European Cultures oraz programu Erasmus+
Wykłady gościnne (wybór)
- Teoria postkolonialna – możliwości zastosowania w badaniach nad sztuką (polską lat 1861-1914), Instytut Historii Sztuki UWr, 5 IV 2018 (wykład gościnny dla studentów kierunku historia sztuki).
- Italianismo e arte in Polonia, Cattedra di Lingua e letteratura polacca, Dipartimento di studi europei, americani e interculturali, Università degli Studi di Roma „La Sapienza”, 19 i 20 IV 2017 (dwa wykłady gościnne dla studentów filologii polskiej).
- Art, Resistance, and Body. Polish Art in 90ties, Department of Art & Design, University of Alberta, Edmonton, Kanada, 2 XII 2015 (wykład gościnny dla studentów kierunku Art & Design).
Popularyzacja
Projekty edukacyjne
- Architecture Around 1900 in Central Europe, XI-XII 2021, Wirth Institute for Austrian and Central European Studies, University of Alberta (Kanada) – anglojęzyczny cykl popularno-naukowych prezentacji poświęconych architekturze Europy Środkowej około 1900 (projekt zrealizowany wspólnie z Karoliną Dzimirą-Zarzycką).
- Art Around 1900 in Central Europe, IX-XI 2020, Wirth Institute for Austrian and Central European Studies, University of Alberta (Kanada) – anglojęzyczny cykl popularno-naukowych prezentacji poświęconych sztuce i kulturze Europy Środkowej około 1900 (projekt zrealizowany wspólnie z Karoliną Dzimirą-Zarzycką).
- Z wizytą w atelier, XI 2015-V 2016 – trzydziestoodcinkowy podkast popularnonaukowy poświęcony wybranym polskim malarzom i malarkom z XIX i XX wieku, nadawany w Polish Radio Edmonton (Kanada) oraz „Polska Fala” w Calgary (projekt zrealizowany wspólnie z Karoliną Dzimirą-Zarzycką).
Teksty popularnonaukowe (wybór)
- Bona Sforza’s Dark Legend: Unveiling the Queen Through Renaissance Art, esej popularnonaukowy dla portalu Culture.pl, lipiec 2024.
- Grand Tour, or the ‘Great Journey’ Through Europe, esej popularnonaukowy dla portalu Culture.pl, lipiec 2023.
- Słowacki w Italii, Italia Słowackiego, esej popularnonaukowy dla portalu Culture.pl, czerwiec 2022.
- Henryk Siemiradzki, „Świeczniki chrześcijaństwa (Pochodnie Nerona)”, artykuł dla portalu Culture.pl, maj 2022.
- Norwid w Italii, Italia Norwida, esej popularnonaukowy dla portalu Culture.pl, wrzesień 2021.
- „Bitwa pod Racławicami”, Wojciech Kossak, Jan Styka (przy współpracy z innymi malarzami), artykuł dla portalu Culture.pl, grudzień 2017.
- Wojciech Gerson, „Opłakane apostolstwo (apostolstwo germańskie u Słowian pomorskich)”, artykuł dla portalu Culture.pl, maj 2017.
- Italian Cemetery at Dusk ‒ Adam Chmielowski (Saint Albert Chmielowski), artykuł dla portalu Culture.pl, styczeń 2017.
- Adam Chmielowski (św. Brat Albert), „Ogród miłości”, artykuł dla portalu Culture.pl, grudzień 2016.
- Laboratorium. O włoskim świetle i polskim malarstwie, „Lente. Kwartalnik śródziemnomorski”, 04/2016, s. 116-121.
- Kilkanaście tekstów do dwujęzycznego przewodnika towarzyszącego Wrocław Art Map Galerii Miejskiej we Wrocławiu, IV-VI 2014.
Wykłady popularnonaukowe (wybór)
- Rafał Malczewski i artystyczna podróż przez Kanadę, Dalhousie University Sexton Campus, Halifax, Kanada, 28 X 2019 (wspólnie z Karoliną Dzimirą-Zarzycką).
- Siemiradzki i antyk, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, 25 V 2019.
- Tra eroe e „celebrità”: Tadeusz Kościuszko e la cultura polacca di Sette e Ottocento, Instytut Polski, Rzym, 14 IX 2017
- Jak namalować antyk? Przypadek Henryka Siemiradzkiego, Dom Polski w Calgary, 7 IX 2016 (wspólnie z Karoliną Dzimirą-Zarzycką).
- Jak namalować światło? Przypadek Aleksandra Gierymskiego, Dom Polski w Calgary, 8 VII 2016 (wspólnie z Karoliną Dzimirą-Zarzycką).
- Jak namalować historię (Polski)? Przypadek Jana Matejki, Dom Polski w Calgary, 13 V 2016 (wspólnie z Karoliną Dzimirą-Zarzycką).
- The Nation without Its Own Space, but with Its Own Pictures (and Stories). A few remarks about Polish visual culture in the long nineteenth century, Poland in the Rockies (warsztaty dla Kanadyjczyków polskiego pochodzenia), Jasper, 28-31 I 2016.
- Czy Francuz kupowałby Matejkę? Wizualne konsekwencje polskiego malarstwa historycznego, Teatr Polski we Wrocławiu, 1 IX 2013.
- Antyk, Włochy i Amerykanin. TwórczośćCyTwombly’ego, Instytut Historii Sztuki UWr, 4 IV 2013 (wykład w cyklu Zima i wiosna ze sztuką amerykańską).
Stypendium KPO
W okresie 1.09.2025-28.02.2026 realizuję stypendium w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności otrzymane na realizację przedsięwzięcia Wsparcie usieciowienia na kolejnym etapie rozwoju zawodowego. Jest to seria wyjazdów sieciująco-badawczych do wybranych miast Europy Środkowej.
Przedsięwzięcie finansowane w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) ze środków Unii Europejskiej – NextGenerationEU w ramach inwestycji A2.5.1 „Program wspierania działalności podmiotów sektora kultury i przemysłów kreatywnych na rzecz stymulowania ich rozwoju”.

English
Jakub Zarzycki, PhD
Assistant Professor at the Institute of Art History, University of Wroclaw – Unit of Modern and Contemporary Art History
Institute of Art History, University of Wroclaw
Szewska 36
PL 50139 Wroclaw, Poland
room 412
e-mail: jakub.zarzycki@uwr.edu.pl
Office hours – winter semester 2025/2026
Tuesday, 9:30 – 10:30 AM, room 412
Wednesday, 8:45-9:45 AM, room 412
Bio
Art historian (BA and MA, University of Wrocław, 2007-2012) and a Polish philologist (BA, University of Wrocław, 2009-2013). Winter semester 2011/2012 at the Università degli Studi di Torino (Erasmus – history of modern and contemporary art and classical studies).
Joint Ph.D. (co-tutela program) obtained with distinctions at the Institute of Art History of the University of Wrocław, Poland („nauki o sztuce” – arts studies) and the Department of European, American and Intercultural Studies of Sapienza University of Rome („scienze del testo” – literary studies). Supervisors: Prof. dr hab. Waldemar Okoń and Prof. Dr. Luigi Marinelli. Title of the dissertation: Italiani immaginati. Studium nad polską ikonosferą w latach 1861-1914 – malarstwo, grafika artystyczna, czasopisma ilustrowane [Italiani immaginati. A Study of Polish Iconosphere from 1861-1914 – paintings, graphic arts, illustrated journals].
Since March 2020, Assistant Professor at the Institute of Art History, University of Wroclaw – Unit of Modern and Contemporary Art History. Managing Editor of „Quart. Quarterly of Art History Institute at the University Wrocław” in 2018-2023. Supervisor of Art History Students’ Academic Circle in 2020-2024.
Fields of academic interests
Polish art and culture after 1861 in an interdisciplinary approach
The circulation of art in the 19th century – illustrated magazines, exhibitions, and photography
Iconosphere and visual culture – methodological and historical issues
History of Polish-Italian cultural relationships from the 19th century to today
Art and culture in Central Europe since the 19th century
Memberships
Member of the Polish Institute of World Art Studies (since 2017) and a researcher for the grant project „The catalogue raisonné of paintings of Henryk Siemiradzki” (2017-2020).
Vice-President & Research Officer for the Wirth Alumni Network (2018-2022).
Grants, fellowships, and academic internships:
- Wacław Osadnik Post Doctoral Program Award, academic internship, Wirth Institute for Austrian and Central European Studies, University of Alberta, Edmonton, Canada (2-22 September 2025)
- Recipient of Recovery and Resilience Facility Plan for Culture – Stipendium, September 2025 – February 2026
- External Collaborator of the project Spaces, Objects, Authors and Curators: Building a Cultural Public in the Czech Lands 1790–1918, Institute of Art History of the Czech Academy of Sciences, since May 2024
- Academic internship, Department of Slavic and Hungarian Studies, Humboldt University of Berlin, Germany (July – September 2022)
- Academic Assistant at Università degli Studi di Roma 'La Sapienza’ (February – June 2017)
- Polish Doctoral Research Fellow at Wirth Institute for Austrian and Central European Studies – University of Alberta, Canada (September 2015 – August 2016)
- Bronisław-Geremek-Scholarship, Imre-Kertesz-Kolleg, the Friedrich Schiller University Jena (October 2014 – March 2015)
- Fritz-Stern-Stipendium, Berlin (June-July 2014)
Publications (selected)
Also, please visit my Academia.edu profile.
- Italiani immaginati. Studio sull’iconosfera polacca negli anni 1871–1914 – pittura, grafica artistica, riviste illustrate, “World Art Studies” 2021, vol. XXI: Contatti artistici polacco-italiani 1871–1939, p. 161-169
- Le criptocitazioni da Calderón e le ansie dell’Arcadia – gli idilli di Siemiradzki, “World Art Studies” 2021, vol. XXI: Contatti artistici polacco-italiani 1871–1939, p. 316-320.
- Artista e “luoghi della memoria”. Padova nelle illustrazioni per la stampa illustrata di Aleksander Gierymski, „Italica Wratislaviensia”, vol. 12 (2)/2021, s. 87-109.
- Siemiradzki a Roma alla luce di nuove ricerche in corso, „Atti dell’Accademia Polacca” vol. 6/2017, s. 171-186 (współautorka: Maria Nitka).
- The Germans Did Not Come, or History as Material for Contemporary, „Imre Kertesz Kolleg’s The Cultures of History Forum” (XI 2015).
- Polish history painting in the second half of the nineteenth century as a “quasi”-metanarrative. Visible tyranny of Idea?, [in:] Politics of Erasure. From “damnatio memoriae” to alluring void, ed. Anna Markowska, Warsaw – Toruń 2014, s. 213-219.
Courses taught
For students of art history, I teach classes on the history, theory, and analysis of painting (as part of the course „Introduction to Art History – Painting”) and a lecture on the history of 19th-century architecture. In previous years, it has also included elective courses on art in cinema, an artistic journey to Italy, a lecture on methodology, proseminars, and a bachelor’s seminar.
For students of European Cultures and the Erasmus+ program, I teach an English-language seminar on „Art and Culture in Central Europe around 1900.”
A list of all classes offered (in Polish and English) since 2020 can be found in the USOS system.
For the private sector
I also work with the private sector in developing new models of cooperation between culture and business (art advisory and corporate cultural responsibility). More information on my Linkedin profile.
