
zasady dyplomowania dla I i II stopnia studiów
Zasady dyplomowania dla I i II stopnia studiów
1. Zasady dyplomowania zostały określone przez Uchwałę Nr nr 68/2024 Senatu Uniwersytetu Wrocławskiego z dnia 24 kwietnia 2024 w sprawie regulaminu studiów na Uniwersytecie Wrocławskim. Od początku sesji letniej do początku semestru zimowego kolejnego roku akademickiego prowadzone są zapisy na seminaria licencjackie i magisterskie. Tematy prac seminaryjnych – licencjackich i magisterskich – proponowane są przez prowadzących zajęcia. Uwzględniane mogą zostać również propozycje studentów. Tematy prac, ich modyfikacje i zmiany zatwierdza Rada Instytutu Historii Sztuki.
Recenzenci prac dyplomowych dobierani są przez promotorów spośród samodzielnych pracowników Instytutu oraz tych, którzy uzyskali uprawnienia do tego na podstawie uchwały Rady Wydziału.
2. Do 30 dni przed obroną należy zgłosić do Dziekanatu skład komisji oraz podać termin i miejsce obrony.
3. Procedura składania i archiwizacji prac dyplomowych określa Zarządzenie Dziekana WNHP nr 10/2016
z 30.10.2016 r. Rozpoczyna się ona w systemie Archiwizacji Prac Dyplomowych (APD). Po wprowadzeniu prac przez studentów są one sprawdzane w systemie antyplagiatowym. Pozytywny wynik i zatwierdzenie raportu
z Jednolitego Systemu Antyplagiatowego umożliwia przeprowadzenie pracy do dalszych etapów dyplomowania.
4. Egzamin dyplomowy obejmuje:
1) Ustna prezentacja pracy zawierająca podstawowe tezy pracy:
autoreferat obejmujący do 6000 znaków połączony z prezentacją multimedialną. Maksymalny czas trwania 10 min.
2) Dyskusja dotycząca pracy dyplomowej (pytania od członków Komisji egzaminacyjnej).
3) Pytanie od recenzenta (zakres: architektura i sztuki plastyczne powstałe w epoce, której praca dotyczy).
Powyższe wytyczne będą obowiązywać do 31 grudnia 2025 roku.
Sposób egzaminowania (realizacja pkt 3 zgodnie z uchwałą nr 68/2024 Senatu UWr z 24.04.2024, par 62 pkt 6.
Termin obowiązywania wytycznych od 01.01.2026 r.
Studia I stopnia – egzamin dyplomowy obejmuje epokę, w ramach której zostanie napisana praca dyplomowa. O wyborze epoki decydować będzie promotorka/promotor. Studentka/student losuje na egzaminie jedno pytanie spośród zagadnień (16-20 ) dotyczących danej epoki. Komisja ocenia odpowiedź
Studia II stopnia – studentka/student wybiera pięć pytań, po jednym z każdej grupy zagadnień. O swoim wyborze powiadamia promotorkę/promotora najpóźniej na 2 tygodnie przed wyznaczoną datą egzaminu dyplomowego. Na egzaminie studentka/student losuje jedno spośród pięciu wybranych pytań. Komisja ocenia odpowiedź
Wszystkie pytania (dla I i II stopnia) znajdują się poniżej.
I stopień
Lista pytań na egzamin licencjacki z historii sztuki średniowiecznej:
1. Architektura i rzeźba romańska we Francji – charakterystyka ze wskazaniem najważniejszych realizacji.
2. Italia romańska – charakterystyka (architektura i sztuki plastyczne).
3. Romanizm niemiecki – charakterystyka (architektura i sztuki plastyczne).
4. Architektura i rzeźba wczesnego i klasycznego gotyku we Francji.
5. Sztuka w Czechach czasów Karola IV i Wacława IV.
6. Malarstwo Italii od końca XIII do końca XIV w. – główni mistrzowie, główne dzieła.
7. Rzeźba sepulkralna epoki gotyckiej (w granicach obecnej Polski).
8. Sztuka tzw. stylu międzynarodowego lub „pięknego” – charakterystyka.
9. Rzeźba późnego gotyku (od połowy XIV w.) – na wybranych kilku przykładach.
10. Gotyk w Italii – charakterystyka.
11. Malarstwo niderlandzkie XV w. – wymień kilku głównych przedstawicieli z przykładami ich dzieł.
12. Rzeźba gotycka w Italii – wymień kilku głównych przedstawicieli z przykładami ich dzieł.
13. Rzeźba XV do pocz. XVI w. w Europie północnej – wymień kilku głównych przedstawicieli z przykładami ich dzieł.
14. Malarstwo XIV w. w Europie północnej – wymień kilku głównych przedstawicieli z przykładami ich dzieł.
15. Drzwi gnieźnieńskie na tle podobnych realizacji europejskich.
16. Zamki krzyżackie na terenie Polski – scharakteryzuj na kilku przykładach.
17. Architektura gotyku w Anglii – fazy i ich charakterystyka.
18. Kaplica pałacowa w Akwizgranie – architektura, jej geneza i wystrój.
19. Architektura ottońska – na przykładzie kościoła św. Michała w Hildesheim.
20. Piotr Parler – dzieła z nim wiązane i ich charakterystyka.
Lista pytań na egzamin licencjacki z historii sztuki renesansu i reformacji:
1. Grecka architektura sakralna.
2. Rzeźbiarze greccy epoki klasycznej i ich dzieła.
3. Rzymskie budownictwo użytku publicznego – typy i charakterystyka.
4. Rzymski portret cesarski od Augusta do Konstantyna.
5. Początki renesansu we Włoszech (architektura, rzeźba, malarstwo).
6. Portret w malarstwie renesansowym i manierystycznym.
7. Upamiętnienie w rzeźbie renesansowej i manierystycznej.
8. Mecenat artystyczny mieszczaństwa doby renesansu.
9. Mecenat artystyczny władców terytorialnych doby renesansu.
10. Architektura i sztuki plastyczne w służbie reformacji oraz odnowy potrydenckiej Kościoła katolickiego.
11. Recepcja renesansu na północ od Alp.
12. Manieryzm włoski a manieryzm północnoeuropejski.
13. Początek renesansu w Polsce.
14. Architektura renesansowa w Polsce.
15. Polska rzeźba nagrobkowa czasów renesansu i manieryzmu.
16. Geneza polskiego portretu sarmackiego.
17. Malarze renesansu i manieryzmu w Polsce.
18. Renesans i manieryzm na Śląsku – architektura.
19. Renesans i manieryzm na Śląsku – rzeźba.
20. Renesans i manieryzm na Śląsku – malarstwo.
Lista pytań na egzamin licencjacki z historii sztuki baroku:
1. Architektura jezuicka doby baroku.
2. Dynamiczny i historyzujący nurt w architekturze barokowej.
3. Francuska architektura rezydencjonalna doby baroku i jej recepcja.
4. Malarstwo historyczne i rodzajowe doby baroku.
5. Malarstwo portretowe doby baroku.
6. Caravaggionizm w malarstwie doby baroku.
7. Gianlorenzo Bernini (1598-1680) i berninizm w rzeźbie europejskiej doby baroku.
8. O sztuce ogrodów doby baroku.
9. Rozwój architektury rezydencjonalnej na terenie Rzeczypospolitej w XVII i 1. poł. XVIII wieku.
10. Sarmatyzm Oświecony – mecenat Jana III Sobieskiego.
11. Rozwój i typologia barokowej rzeźby sepulkralnej na terenie Rzeczypospolitej.
12. Twórczość włoskich architektów na terenie Rzeczypospolitej w dobie baroku.
13. Rokokowa architektura i rzeźba na Kresach Wschodnich Rzeczypospolitej.
14. Malarstwo freskowe doby baroku na terenie Rzeczypospolitej.
15. Malarstwo portretowe doby baroku na terenie Rzeczypospolitej.
Lista pytań na egzamin licencjacki z historii sztuki nowoczesnej i współczesnej:
1. Styl narodowy w architekturze polskiej.
2. Twórcy architektury polskiego klasycyzmu.
3. Najważniejsi malarze i malarki tzw. szkoły monachijskiej.
4. Najważniejsi artyści i ugrupowania artystyczne w międzywojennej Polsce.
5. Surrealizm we Francji i jego powojenna recepcja.
6. Czy powojenna sztuka nowoczesna we Wrocławiu ma swoją specyfikę?
7. Jakie najciekawsze galerie wystawiające sztukę współczesną w Polsce można polecić osobie zainteresowanej kulturą naszego kraju i dlaczego?
8. Książki o sztuce nowoczesnej lub współczesnej kluczowych badaczy tego tematu.
9. Główne nurty architektury XX wieku i jej przedstawiciele.
10. Bauhaus i jego wpływ na sztukę międzynarodową.
11. Odbudowa miast polskich po II wojnie światowej – koncepcje, realizacje, kontrowersje.
12. Neoawangarda lat 60. i 70. na świecie – główne nurty i artyści.
13. Sztuka akcji, performans i happening.
14. Odwilż w sztukach wizualnych w Polsce.
15. Sztuka przykościelna, sztuka oficjalna, trzecia droga – lata 80. XX wieku w sztuce polskiej.
16. Sztuka krytyczna – chronologia, nazwiska, najwybitniejsze dzieła.
17. Polskie artystki – XX i XXI w.
18. Czy przemiany polityczne roku 1989 miały wpływ na polską sztukę?
19. Od autonomicznego dzieła do instalacji i partycypacji.
20. Muzeum Sztuki w Łodzi – idee, założyciele, artyści.
II stopień
Lista pytań na egzamin magisterski z historii sztuki średniowiecznej:
1. Architektura i rzeźba romańska we Francji – charakterystyka ze wskazaniem najważniejszych realizacji.
2. Italia romańska – charakterystyka (architektura i sztuki plastyczne).
3. Romanizm niemiecki – charakterystyka (architektura i sztuki plastyczne).
4. Architektura i rzeźba wczesnego i klasycznego gotyku we Francji.
5. Sztuka w Czechach czasów Karola IV i Wacława IV.
6. Malarstwo Italii od końca XIII do końca XIV w. – główni mistrzowie, główne dzieła.
7. Rzeźba sepulkralna epoki gotyckiej (w granicach obecnej Polski).
8. Sztuka tzw. stylu międzynarodowego lub „pięknego” – charakterystyka.
9. Rzeźba późnego gotyku (od połowy XIV w.) – na wybranych kilku przykładach.
10. Gotyk w Italii – charakterystyka.
11. Malarstwo niderlandzkie XV w. – wymień kilku głównych przedstawicieli z przykładami ich dzieł.
12. Rzeźba gotycka w Italii – wymień kilku głównych przedstawicieli z przykładami ich dzieł.
13. Rzeźba XV do pocz. XVI w. w Europie północnej – wymień kilku głównych przedstawicieli z przykładami ich dzieł.
14. Malarstwo XIV w. w Europie północnej – wymień kilku głównych przedstawicieli z przykładami ich dzieł.
15. Drzwi gnieźnieńskie na tle podobnych realizacji europejskich.
16. Zamki krzyżackie na terenie Polski – scharakteryzuj na kilku przykładach.
Lista pytań na egzamin magisterski z historii sztuki renesansu i reformacji:
1. Grecka architektura sakralna.
2. Rzeźbiarze greccy epoki klasycznej i ich dzieła.
3. Rzymskie budownictwo użytku publicznego – typy i charakterystyka.
4. Rzymski portret cesarski od Augusta do Konstantyna.
5. Początki renesansu we Włoszech (architektura, rzeźba, malarstwo).
6. Renesans a humanizm.
7. Portret w malarstwie renesansowym i manierystycznym.
8. Upamiętnienie w rzeźbie renesansowej i manierystycznej.
9. Renesansowa i manierystyczna architektura rezydencjonalna.
10. Mecenat artystyczny mieszczaństwa doby renesansu.
11. Mecenat artystyczny władców terytorialnych doby renesansu.
12. Architektura i sztuki plastyczne w służbie reformacji oraz odnowy potrydenckiej Kościoła katolickiego.
13. Recepcja renesansu na północ od Alp.
14. Manieryzm włoski a manieryzm północnoeuropejski.
15. Początek renesansu w Polsce.
16. Architektura renesansowa w Polsce.
17. Polska rzeźba nagrobkowa czasów renesansu i manieryzmu.
18. Geneza polskiego portretu sarmackiego.
19. Malarze renesansu i manieryzmu w Polsce.
20. Renesans i manieryzm na Śląsku – architektura rzeźba, malarstwo.
Lista pytań na egzamin magisterski z historii sztuki baroku:
1. Architektura jezuicka doby baroku.
2. Dynamiczny i historyzujący nurt w architekturze barokowej.
3. Francuska architektura rezydencjonalna doby baroku i jej recepcja.
4. Malarstwo historyczne i rodzajowe doby baroku.
5. Malarstwo portretowe doby baroku.
6. Martwa natura i pejzaż w malarstwie doby baroku.
7. Caravaggionizm w malarstwie doby baroku.
8. Gianlorenzo Bernini (1598-1680) i berninizm w rzeźbie europejskiej doby baroku.
9.O sztuce ogrodów doby baroku.
10. Rokoko w architekturze, malarstwie i rzeźbie.
11. Architektura jezuicka i kamedulska doby baroku na terenie Rzeczypospolitej.
12. Rozwój architektury rezydencjonalnej na terenie Rzeczypospolitej w XVII i 1. poł. XVIII wieku.
13. Sarmatyzm Oświecony – mecenat Jana III Sobieskiego.
14. Rozwój i typologia barokowej rzeźby sepulkralnej na terenie Rzeczypospolitej.
15. Środowisko artystyczne Warszawy w dobie baroku.
16. Twórczość włoskich architektów na terenie Rzeczypospolitej w dobie baroku.
17. Czarny marmur z Dębnika i inne modne materiały na terenie Rzeczypospolitej w dobie baroku.
18. Rokokowa architektura i rzeźba na Kresach Wschodnich Rzeczypospolitej.
19. Malarstwo freskowe doby baroku na terenie Rzeczypospolitej.
20. Malarstwo portretowe doby baroku na terenie Rzeczypospolitej.
Lista pytań na egzamin magisterski z historii sztuki nowoczesnej i współczesnej:
1. Architektura muzeów i jej przemiany.
2. Najważniejsze europejskie muzea sztuki współczesnej i ich zbiory.
3. Architektura parkowa XVIII i XIX wieku.
4. Metodologie historii sztuki nowoczesnej i współczesnej – zarys przemian.
5. Malarstwo akademizmu.
6. Realizm w malarstwie polskim.
7. Sztuka okresu międzywojnia w Polsce.
8. Najwybitniejsi malarze II połowy XX wieku we Francji.
9. Sztuka poza galerią – od land artu do ulicznego aktywizmu.
10. Przełomowe dzieła architektury XX wieku.
11. Fenomen polskiej szkoły plakatu.
12. Ready made i assemblage – przedmiot jako tworzywo dzieła.
13. Współczesne czasopisma artystyczne i architektoniczne.
14. Malarstwo abstrakcyjne – powstanie i rozwój.
15. Artyści Wrocławia – kluczowe nurty i ich przedstawiciele.
16. Konceptualizm i jego twórcy.
17. Krytyka artystyczna w perspektywie historycznej.
18. Sztuka feministyczna – konteksty, strategie, artystki.
19. Architektura sakralna drugiej połowy XX wieku w Polsce.
20. Architektura XXI wieku – twórcy i ich dzieła.
Lista pytań na egzamin magisterski z teorii, metodologii, dokumentalistyki konserwatorskiej, estetyki i wprowadzenia do historii sztuki:
1. Teoria i praktyka badań feministycznych w zakresie historii sztuki.
2. Nowa humanistyka i jej metodologie, szczególnie obiecujące w ramach historii sztuki.
3. Historycy i historyczki sztuki oraz ich książki, które mnie inspirują.
4. Krytyka instytucjonalna oraz jej wpływ na działalność muzeów i strategie kuratorskie.
5. Medium sztuki w kontekście ewolucji i poszukiwań nowego języka wyrazu.
6. Karta Ateńska i Karta Wenecka.
7. Zasady wpisu i polskie zabytki na liście UNESCO.
8. Rekonstrukcja w polskiej praktyce konserwatorskiej po II wojnie światowej.
9. Podstawowe elementy kompozycji urbanistycznej.
10. Największe osiągnięcia urbanistyki barokowej w Europie.
11. Poglądy estetyczne pitagorejczyków i ich oddziaływanie.
12. Różne spojrzenia na mimesis. Poglądy estetyczne Platona i Arystotelesa i ich oddziaływanie.
13. Wypowiedzi teologów o sztuce w okresie sporów wyznaniowych w XVI i XVII w.
14. Nowożytne traktaty o malarstwie.
15. Nowożytne traktaty o architekturze.
16. Historia konserwatorstwa w Polsce – doktryna i praktyka, instytucje i zagadnienia prawne.
17. Ustawa o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami z 2003 roku – założenia a praktyka.
18. Kwestia autentyzmu w rewitalizacja zabytków architektonicznych.
19. Digitalna historia sztuki (DAH) jako dziedzina badań – definicja, metody, narzędzia.
20. Zastosowania technik skanowania 3D w badaniach i promocji dzieł sztuki i architektury dawnej.
