
Studia w ramach Programu Erasmus+
Spis treści
- Informacje ogólne
- Kapitał mobilności
- Finansowanie
- Rekrutacja na studia w ramach Programu Erasmus+ na historii sztuki
- Warunki uzyskania stypendium
- Postępowanie kwalifikacyjne
- Harmonogram rekrutacji
- Proces rekrutacji
- Zasady rozliczania pobytów na studiach
Informacje ogólne
Rekrutacja na wyjazdy na studia w ramach Programu Erasmus+ w roku akademickim 2019/2020 odbędzie się w okresie od grudnia 2018 do lutego 2019. W wyniku rekrutacji zostaną przyznane miejsca zarówno na semestr zimowy, jak i letni w nadchodzącym roku akademickim. Dodatkowa rekrutacja zostanie zorganizowana w okresie od września do października 2019 roku tylko w sytuacji, gdy UWr będzie dysponował wolnymi miejscami stypendialnymi.
Rekrutacja na wyjazdy na studia w ramach Programu Erasmus + odbywa się w trzech etapach.
Pierwszy etap związany jest ze sprawdzeniem znajomości języków obcych.
Rozmowy kwalifikacyjne z języków obcych (język angielski, niemiecki, francuski, hiszpański, portugalski, włoski) odbywają się w Studium Praktycznej Nauki Języków Obcych UWr. Informacje dotyczące dat i miejsca odbywania egzaminów wraz z wykazem certyfikatów językowych zwalniających z rozmowy kwalifikującej znajdują się na stronie Studium: http://www.spnjo.uni.wroc.pl/content/polscy-studenci.
W ramach drugiego etapu przeprowadzania jest kwalifikacja kandydatów na poszczególnych wydziałach UWr. Zakończenie rekrutacji w Instytucie Historii Sztuki Uwr przewidziane jest na dzień 18 lutego 2019.
W trzecim etapie kandydaci zakwalifikowani na wyjazd stypendialny zakładają indywidualne konta na stronie Biura Współpracy Międzynarodowej UWr – international.uni.wroc.pl, celem przygotowania formularza zgłoszeniowego na wyjazd.1 marca 2018 r. jest terminem dostarczenia zatwierdzonego formularza zgłoszeniowego do Biura Współpracy Międzynarodowej.
Kapitał Mobilności
W ramach Programu Erasmus+ studenci mogą się ubiegać o wyjazdy na studia i praktyki na każdym z trzech poziomów studiów (studia licencjackie, magisterskie i doktoranckie). Kapitał mobilności (ilość miesięcy spędzonych za granicą w ramach Programu Erasmus+) jest obliczany osobno na danym poziomie studiów. Przy obliczaniu kapitału mobilności należy zsumować miesiące wszystkich zrealizowanych wyjazdów (zarówno na studiów, jak praktyk) na danym poziomie studiów; wliczane są również wyjazdy z poprzednich edycji Programu Erasmus (Socrates-Erasmus, LLP-Erasmus). Kapitał mobilności na każdym poziomie studiów wynosi 12 miesięcy. Przy studiach jednolitych magisterskich liczba możliwych wyjazdów jest podwojona. Nie ma możliwości kumulowania miesięcy z możliwym finansowaniem np. w miejsce dwóch osobnych wyjazdów realizacja jednego rocznego (ze stypendium). Nie ma możliwości przenoszenia finansowania, np. wyjazd na 10 miesięcy na studia ze stypendium przy rezygnacji z wyjazdu na praktyki lub odwrotnie.
Finansowanie
Każdy student UWr może otrzymać na danym poziomie studiów finansowanie na:
- semestralne studia na uczelni partnerskiej z grantem finansowym na czas trwania semestru/trymestru (od 3 do 5 miesięcy),
- praktyki w czasie trwania studiów lub praktyki absolwenckie (po uzyskaniu dyplomu magistra) na okres od 2 do 5 miesięcy.
Rekrutacja na studia w ramach Programu Erasmus+ na historii sztuki
Warunki uzyskania stypendium
- O stypendium w ramach Programu Erasmus+ mogą ubiegać się wszyscy studenci, którzy są studentami UWr przyjętymi na studia prowadzące do uzyskania dyplomu studiów pierwszego, drugiego, trzeciego stopnia na kierunku historia sztuki.
- O stypendium mogą ubiegać się studenci studiów stacjonarnych albo niestacjonarnych.
- W kwalifikacji mogą uczestniczyć studenci przynajmniej drugiego roku studiów I stopnia, pierwszego roku studiów II stopnia oraz uczestnicy studiów doktoranckich UWr.
- W rekrutacji mogą wziąć udział studenci trzeciego roku studiów I stopnia, pod warunkiem udokumentowania przed wyjazdem, że zostali przyjęci przez UWr na studia drugiego stopnia.
- Doktoranci (jako studenci trzeciego stopnia studiów) mogą uczęszczać na zajęcia i zdobyć wymaganą liczbę punktów ECTS uzgodnioną między uczelniami lub mogą poświęcić swój pobyt na tzw. badania własne bez konieczności uczęszczania na zajęcia i zdobywania punktów. Wówczas konieczne jest wskazanie opiekuna na uczelni zagranicznej, który potwierdzi realizacje programu.
- Student może zostać skierowany jedynie do uczelni, z którą macierzysta jednostka uzgodniła i zawarła międzyinstytucjonalną umowę Programu Erasmus+. Uczelnia zagraniczna musi posiadać tzw. Kartę ECHE (Erasmus Charter for Higher Education) ważną na rok akademicki 2019/2020.
- Studenci studiów międzywydziałowych mogą ubiegać się o kwalifikację w ramach kierunków wchodzących w skład studiów. Studenci ci podlegają tym samym kryteriom kwalifikacji, co studenci danej jednostki.
- Kwalifikacja studentów odbywa się zgodnie z ustaleniami między uczelniami, dotyczącymi w szczególności: liczby studentów podlegających wymianie, długości okresu studiów, stopnia studiów (np. pierwszego lub drugiego), poziomu znajomości uzgodnionego języka wykładowego.
- Student ma prawo przystąpienia do rekrutacji podczas przerwy w studiach (urlop dziekański), jednak warunkiem realizacji wyjazdu jest posiadanie statusu czynnego studenta.
- Stypendium Erasmusa może być przyznane tylko studentowi podejmującemu w uczelni zagranicznej studia na tym samym lub pokrewnym kierunku.
- Podstawowymi kryteriami kwalifikacji studentów są: średnia ocen i znajomość właściwego języka obcego oraz motywacja do wyjazdu.
- Minimalna średnia ocen z ostatniego roku studiów, kwalifikująca do wyjazdu, wynosi 4.0.
- Warunkiem wyjazdu jest zaliczenie wszystkich dotychczasowych przedmiotów oraz rozliczenie roku poprzedzającego (bez wpisu warunkowego).
- Pierwszeństwo w ubieganiu się o stypendium mają studenci z najwyższą średnią ocen ze studiów.
Postępowanie kwalifikacyjne
- Decyzje o zakwalifikowaniu kandydatów podejmuje komisja rekrutacyjna w składzie: Koordynator i Zastępca Dyrektora ds. dydaktycznych.
- Komisja, kierując kandydata do danej uczelni, bierze pod uwagę preferencje studenta wyrażone w liście motywacyjnym, jednakże zastrzega sobie głos decydujący, w szczególności w przypadku braku wystarczającej ilości miejsc w wybranych uczelniach.
- Komisja decyduje, w którym semestrze realizowany będzie pobyt stypendialny (letnim czy zimowym).
- W przypadku wolnych miejsc stypendialnych, Koordynator po uzyskaniu akceptacji Dziekana może jednoosobowo dokonać kwalifikacji poza regulaminową rekrutacją.
Konieczne dokumenty
Teczka kandydata powinna zawierać:
- CV w formie tabelarycznej,
- zaświadczenie z Dziekanatu Wydziału nauk Historycznych i Pedagogicznych o średniej za okres ostatniego roku,
- oświadczenie dotyczące wcześniejszych wyjazdów (kapitał mobilności),
- list motywacyjny z uzasadnieniem wyjazdu oraz wskazaniem maksymalnie pięciu uczelni w kolejności rankingowej i semestru wyjazdu,
- potwierdzenie osiągnięć naukowych (kserokopie),
- kserokopie certyfikatu językowego (w przypadku nieuczestniczenia w rozmowach kwalifikujących prowadzonych przez SPNJO),
- pisemną zgodę promotora pracy dyplomowej (licencjackiej, magisterskiej, doktorskiej).
Wszystkie dokumenty powinny być przygotowane w języku polskim.
Harmonogram rekrutacji
- 22 stycznia- 18 lutego 2019 r.– złożenie teczki kandydata u Koordynatora Instytutowego,
- 18 lutego 2019 r.- rozmowa kwalifikacyjna,
- 18 lutego 2019 r. ogłoszenie wyników rekrutacji pocztą elektroniczną oraz
przyznanie przez Koordynatora miejsc wyjazdu na stronie usosweb.
- Do 22 lutego 2019 r., akceptacja przez kandydata w systemie USOS przyznanego wyjazdu oraz uzupełnienie w systemie brakujących danych.
- 1 marca 2019 r. – przekazanie do BWM protokołów z rekrutacji wraz z listą kandydatów (plik pdf wygenerowany z systemu usosweb).
- W okresie od 22 lutego 2019 do 15 marca studenci skierowani do wyjazdu zakładają indywidualne konta na stronie international.uni.wroc.pl w celu przygotowania formularza zgłoszeniowego
- Do dnia 16 marca 2019 r. – musi nastąpić złożenie w Biurze Współpracy Międzynarodowej formularza zgłoszeniowego z podpisem Koordynatora Instytutowego.
Student, który został zakwalifikowany w ramach Programu Erasmus na zagraniczne studia zobowiązany jest przed wyjazdem do przygotowania Learning Agreement (porozumienia o programie studiów) oraz do podpisania:
– aneksu do programu studiów – w Dziekanacie Wydziału Nauk Historycznych i Pedagogicznych, a także
– umowy indywidualnej – w Biurze Współpracy Międzynarodowej.
Student zobowiązany jest do uzgodnienia z Koordynatorem Instytutowym i Zastępcą Dyrektora Instytutu ds. Dydaktycznych zakresu realizowanego w trakcie studiów zagranicznych programu nauczania. Powinien także uzyskać podpis Koordynatora Instytutowego na Learning Agreement, a na aneksie Zastępcy Dyrektora ds. Dydaktycznych, Koordynatora Instytutowego i Dziekana Wydziału Nauk Historycznych i Pedagogicznych oraz wskazanych w dokumencie Wykładowców.
Niedopełnienie któregokolwiek z warunków będzie jednoznaczne z rezygnacją z wyjazdu i przyznanego stypendium Erasmus.
Nabór na praktyki w ramach Programu Erasmus+ w Instytucie Historii Sztuki UWr
Studenci historii sztuki ubiegający się o wyjazd na praktykę w ramach Programu – Erasmus+ muszą spełniać następujące wymagania:
- Mieć zaliczony co najmniej I semestr I roku studiów w momencie naboru na przyszły rok akademicki
- Mieć uregulowane wszystkie zaliczenia i zdane egzaminy kierunkowe w momencie ubiegania się o wyjazd na praktykę
- Dostarczyć Koordynatorowi Instytutowemu Programu Erasmus+:
- zaproszenie instytucji, w której planowana jest praktyka
- list motywacyjny z uzasadnieniem celu wyjazdu
- zaświadczenie o średniej ocen ze wszystkich semestrów wystawione przez Dziekanat Wydziału Nauk Historycznych i Pedagogicznych UWr
- zaświadczenie o znajomości języka kraju wyjazdu wystawione przez Studium Praktycznej Nauki Języków Obcych UWr na podstawie zdanego egzaminu
- życiorys z aktualnym adresem e-mailowym.
- Po zakwalifikowaniu na praktykę należy wypełnić odpowiedni formularz dostępny na stronie Biura Współpracy Międzynarodowej UWr
Studenci historii sztuki mogą starać się o wyjazd tylko do tych instytucji, których działalność związana jest z przedmiotem tego kierunku.
Proces rekrutacji
Rekrutacja trwa przez cały rok akademicki, o przyznaniu grantu decyduje kolejność zgłoszeń i ranking kandydatów.
Podstawowe kryteria selekcji kandydatów to wyniki uzyskane w trakcie studiów oraz motywacje kandydatów (zwłaszcza merytoryczne uzasadnienie konieczności wyjazdu, np. zdobywanie doświadczenia w dziedzinie związanej z problematyką pracy licencjackiej lub magisterskiej, zainteresowanie muzealnictwem, konserwatorstwem, rynkiem dzieł sztuki). W związku z ograniczoną liczbą miejsc w procesie rekrutacji studenci wyższych lat studiów będą traktowani preferencyjnie.
Obowiązki studentów realizujących praktyki w ramach Programu Erasmus+:
1. Studenci, którzy zostaną zakwalifikowani na wyjazd zagraniczny winni zgłosić się do Koordynatora Instytutowego Programu Erasmus+ w celu zaznajomienia się ze wszystkimi rygorami dotyczącymi zaliczeń, programu studiów i konieczności podpisania niezbędnych aneksów.
2. Student uczestniczący w Programie Erasmus+ musi podpisać aneks do umowy, w którym zobowiązuje się do zaliczenia przedmiotów obowiązującym w semestrze, w którym realizowany jest wyjazd.
3. Po ukończeniu praktyki student zobowiązany jest do przedłożenia Koordynatorowi Instytutowemu dokumentu poświadczającego jej odbycie, wystawionego przez instytucję przyjmującą.
Zasady rozliczania pobytów na studiach w ramach Programu Erasmus+ w Instytucie Historii Sztuki UWr
1. Studenci, którzy zostaną zakwalifikowani na wyjazd zagraniczny mają obowiązek skontaktować się z Koordynatorem Instytutowego Programu Erasmus+ w Instytucie Historii Sztuki, który poinformuje ich o wszystkich rygorach dotyczących zaliczeń, programu studiów i konieczności podpisania niezbędnych aneksów.
2. Student uczestniczący w Programie Erasmus+ poza Learning Agreement musi podpisać aneks do umowy, w którym zobowiązuje się do zaliczenia przedmiotów obowiązujących w semestrze, w którym realizowany jest wyjazd (wg minimum programowego Instytutu Historii Sztuki UWr).
3.Student zaliczy semestr pod warunkiem zaliczenia przedmiotów w uczelni zagranicznej (min. 15 pkt ETCS) i w macierzystym Instytucie (min. 15 pkt ETCS). Pozostałe przedmioty z minimum programowego Instytutu Historii Sztuki UWr student może zaliczyć za zgodą Dziekana Wydziału Nauk Historycznych i Pedagogicznych po zakończeniu sesji egzaminacyjnej. Koordynatorowi Programu należy przedłożyć pełną dokumentację wraz z listą zaliczeń, nazwiskami wykładowców, nazwami przedmiotów, ilością godzin wykładów i ćwiczeń oraz ilością punktów ECTS.