Zapisy na przedmiot fakultatywny – I rok studiów licencjackich

Możliwość złożenia aplikacji

Zapisy na przedmiot fakultatywny – I rok studiów licencjackich

 Szanowni Państwo, drodzy przyszli studenci I roku studiów licencjackich,

w załączeniu znajdziecie opisy przedmiotów fakultatywnych, które będą dla Was prowadzone w I semestrze roku akad. 2021/2022. Obowiązuje Was uczestnictwo w jednym z nich. Proszę, abyście, po uważnej lekturze, podjęli decyzję i przesłali informacje o wyborze drogą mailową do Pani Moniki Wójtowicz (monika.wojtowicz@uwr.edu.pl) w celu rejestracji. Na każdym z fakultetów jest ograniczona liczba miejsc (1/4 liczebności roku, czyli 17 lub 18), a decyduje kolejność zgłoszeń. Proszę więc abyście nie zwlekali Państwo z przekazaniem stosownej wiadomości na wskazany adres mailowy. 

Z serdecznymi pozdrowieniami,

Agata Kubala Z-ca Dyrektora IHSz ds. dydaktycznych i studenckich

Dr Agnieszka Seidel-Grzesińska

Zabytek jako źródło

Wprawdzie „dzieła sztuki (…) rozpatrywane w swej całości w zasadzie nie oznaczają, lecz unaoczniają” – mimo to jednym z możliwych sposobów obcowania z nimi jest traktowanie ich w kategoriach komunikatu. Interpretując dzieło możemy oczywiście odczytywać jego przesłanie w sposób osobisty, należy jednak pamiętać, że w wypadku sztuki dawnej jego powstaniu towarzyszyły z reguły określone uwarunkowania i intencje oraz że z reguły zostały w nim zawarte – intencjonalnie lub nie – treści, które informują odbiorcę o jego funkcji, powodach, dla których je wykonano, a także o środowisku, w jakim powstawało.

Celem zajęć jest rozwijanie umiejętności analizy dzieł sztuki dawnej pod kątem tych komunikatów, które pozwalają odbiorcy uzyskać informacje o okolicznościach ich powstania, związanych z nimi postaciach lub instytucjach oraz o świecie, jaki je otaczał. Szczególna uwaga zostanie poświęcona takim kwestiom, jak związek między formą a funkcją, ikonografia niezamierzona w obrazowaniu oraz obecność znaków – w tym liter, cyfr, ideogramów, herbów czy dewiz – w przedstawieniach plastycznych i w sferze architektury. Podjęte jednak zostaną również zagadnienia, dotyczące szczególnych zjawisk w sztuce, bazujących na równoległym przekazie obrazowym i tekstowym, do których należy np. emblematyka.

Podstawą zaliczenia przedmiotu jest wykonywanie określonych ćwiczeń i zadań podczas zajęć.

Limit: 17/18 osób

Dr Emilia Kiecko

Gry cyfrowe z perspektywy historii sztuki – wstęp do zagadnienia

  1. Czym jest gra cyfrowa. Wprowadzenie do badań nad grami z perspektywy historii sztuki.
  2. Podstawy game designu.
  3. Rozwój stylów graficznych gier. Droga do realizmu i z powrotem.
  4. Abstrakcja w grach cyfrowych.
  5. Gry cyfrowe jako gesamtkunstwerk.
  6. Gry gier z ich medium.
  7. Environmental storytelling.
  8. Typowe elementy światów gier.
  9. Czego nie zobaczy się w grach.
  10. Różne modele odbioru gier.
  11. „Amerykanizacja” i „regionalizacja” gier cyfrowych.
  12. Gry cyfrowe jako sztuka(?).
  13. “Art games” i “glitch art”.
  14. Gry cyfrowe jako element i źródło współczesnej kultury wizualnej.
  15. Gry cyfrowe w relacji do innych form sztuki i jako przedmiot muzealnej prezentacji.

Historia gier cyfrowych, zwanych powszechnie i nie do końca prawidłowo „grami wideo” liczy już kilka dekad. Jej postępom przynajmniej od dwudziestu lat towarzyszą debaty o tym, czy gry przynależą do pola sztuki. Niezależnie od tego, jaką należy dać na to pytanie odpowiedź, gry mogą stanowić dla historyków sztuki bardzo istotny przedmiot badawczy, szczególnie z uwagi na wielką rolę jaką odgrywają one we współczesnej kulturze wizualnej. Dlatego też proponowany jest cykl zajęć poświęconych m.in. analizie warstw wizualnej i narracyjnej gier, ich artystycznym dążeniom, obecnym w nich kodom kulturowym, inspirującej roli jaką pełnią wobec innych („uznanych”) form sztuki, ich znaczeniu dla współczesnej kultury (nie tylko „wizualnej”), czy wreszcie – próbom ich muzealizacji. Uczestnictwo w zajęciach i w prowadzonych w ich trakcie rozważaniach w założeniach powinno stanowić dla zainteresowanych studentów inspirację dla podejmowania własnych krytycznych analiz gier cyfrowych, dając im niezbędny podstawowy aparat historyczny i teoretyczny.

Limit: 17/18 osób

Dr Joanna Lubos-Kozieł

Akademicy, realiści, impresjoniści. Malarstwo XIX wieku w dobie technologii cyfrowych  

Malarstwo XIX wieku, w tym zwłaszcza twórczość francuskich impresjonistów, należy do najwyżej cenionych zjawisk w dziejach sztuki. Planowany fakultet pokazać ma, jakimi nowymi możliwościami poznawania i badania malarstwa XIX wieku dysponujemy w dobie rozwoju technologii cyfrowych i Internetu. Na przykładzie dzieł akademików, realistów, impresjonistów i innych malarzy, a czasem także rzeźbiarzy XIX wieku, ćwiczyć będziemy wykorzystywanie zasobów internetowych w poznawaniu i badaniu dawnej sztuki. Fakultet będzie miał formę zajęć interaktywnych w pracowni komputerowej (lub ewentualnie zajęć hybrydowych).  

Limit: 17/18 osób

Dr Sylwia Swisłocka-Karwot

Współczesne zjawiska w kulturze i problemy ich archiwizacji 

Cele: zaznajomienie z problematyką i metodami archiwizacji dzieł sztuki współczesnej. Nauka opisu dzieła na potrzeby archiwizacji z wykorzystaniem wiedzy oraz sieci IT. Nabycie umiejętności strukturyzowania wiedzy o dziele sztuki na potrzeby archiwizacji. 
Wymagania: znajomość podstawowych pojęć z historii sztuki. Umiejętność obsługi sieci IT, zdolność do ustrukturyzowanego modelu myślenia w procesie percepcji oraz opisu dzieł. 
Forma: zajęcia interaktywne w pracowni komputerowej. 

Limit 17/18 osób

Projekt "Zintegrowany Program Rozwoju Uniwersytetu Wrocławskiego 2018-2022" współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego

NEWSLETTER