
wyjazdy i stypendia
MOST
Jak wiecie programy kierunków studiów na różnych uniwersytetach różnią się nieznacznie od siebie, między innymi ze względu na specyfikę prowadzonych w nich badań. Od 1999 r. istnieje program MOST, który umożliwia studiowanie przez semestr lub cały rok akademicki na jednej z ponad dwudziestu uczelni partnerskich. Macie więc możliwość poznania innych „punktów widzenia”, a tym samym poszerzenia swojej wiedzy z interesującej Was dyscypliny.
O miejsce w ofercie programu MOST mogą ubiegać się studenci po ukończeniu drugiego semestru jednolitych studiów magisterskich, studenci po ukończeniu drugiego semestru studiów pierwszego stopnia, studenci po ukończeniu pierwszego semestru studiów drugiego stopnia oraz doktoranci po ukończeniu pierwszego roku studiów trzeciego stopnia.
Rekrutacja odbywa się dwa razy w roku:
• od 15 kwietnia do 15 maja (na semestr zimowy i na cały rok akademicki)
• od 31 października do 30 listopada ( na semestr letni)
W tych okresach na stronie internetowej programu aktywny jest link https://most.uka.uw.edu.pl/ umożliwiający zapoznanie się z aktualną ofertą MOSTu.
Koordynatorzy:
ogólnouniwersytecki dla studiów I i II stopnia (stacjonarnych i niestacjonarnych):
mgr Karolina Stasiak-Żygadło
tel. 71 375 22 55
karolina.stasiak-zygadlo@uwr.edu.pl
wydziałowy dla studiów I i II stopnia oraz studiów magisterskich stacjonarnych i niestacjonarnych:
Prodziekan ds. dydaktyki stacjonarnej i infrastruktury dydaktycznej
dr hab. Arkadiusz Urbanek
tel. 71 367 20 01 w. 123
arkadiusz.urbanek@uwr.edu.pl
dla kierunku historia sztuki:
dr hab. Agata Kubala agata.kubala@uwr.edu.pl tel. 71 375 28 32
ERASMUS +
KOORDYNATORKA PROGRAMU: DR MAŁGORZATA WYRZYKOWSKA
OPIS PROGRAMU ERASMUS+
Studia na Uniwersytecie Wrocławskim nie muszą w całości odbywać się we Wrocławiu. Uniwersytet oferuje liczne możliwości wyjazdów krajowych i zagranicznych. Najpopularniejszy jest europejski program wymiany studenckiej Erasmus+, dlatego jego przedstawiamy najbardziej szczegółowo.
Dlaczego warto wyjechać „na Erasmusa”?
• żeby zwiedzić kawałek Europy;
• żeby zobaczyć, jak się studiuje w innych krajach;
• żeby skorzystać z zagranicznych zbiorów bibliotecznych,
archiwalnych, muzealnych;
• żeby podszkolić język albo nauczyć się nowego ;
• żeby nawiązać przydatne kontakty.
Jak aplikować o wyjazd?
Dokładne zasady uczestnictwa w programie określają regulaminy rekrutacji w poszczególnych instytutach. Ich wykaz znajduje się na stronie international.uni.wroc.pl
Zwykle późną jesienią ogłaszany jest nabór kandydatów. Wyjeżdżać można po ukończeniu I roku studiów, ale zgłaszać się – jeszcze w trakcie jego trwania. Należy samemu wybrać sobie uczelnię. Każdy z instytutów podpisuje własne umowy z jednostkami zagranicznymi. Ich wykaz znajduje się na stronie international.uni.wroc.pl (w zakładce chcę wyjechać …)
Jeśli ktoś chce wyjechać na uczelnię, z którą jego instytut nie podpisał umowy, powinien to zgłosić koordynatorowi w swoim instytucie lub katedrze – bardzo często można „pożyczyć” miejsce z innego instytutu, a nawet wydziału.
W regulaminie rekrutacji trzeba sprawdzić, jakich dokumentów wymaga Wasza jednostka. Najczęściej jest to zaświadczenie z Dziekanatu o średniej ocen i braku zaliczeń warunkowych oraz zaświadczenie o znajomości języka obcego. Przyjmowanie wniosków trwa mniej więcej do końca sesji zimowej. Potem ogłaszane są listy przyjętych. To jednak jeszcze nie koniec procedury.
Co oferuje program Erasmus+?
• bezpłatny udział w zajęciach na zagranicznej uczelni;
• stypendium, które ma pokryć różnicę między kosztami utrzymania w kraju i za granicą; wynosi ono od 300 do 500 euro miesięcznie (studenci otrzymujący stypendium socjalne w kraju dostają dodatkowe 200 euro);
• możliwość uczestniczenia w miesięcznym letnim kursie językowym – w krajach, w których używa się mało popularnych języków.
Kolejne kroki to założenie konta na stronie international.uni.wroc.pl i wygenerowanie formularza zgłoszeniowego. Po podpisaniu przez koordynatora należy go dostarczyć do Biura Współpracy Międzynarodowej i można przystąpić do układania Learning agreement – czyli określania programu swoich studiów zagranicznych. Powinien być to kompromis między tym, czego chcemy się nauczyć, co oferuje zagraniczna uczelnia i co jest wymagane programem studiów krajowych. Dobrze jest znaleźć na uczelni zagranicznej odpowiedniki przedmiotów przewidzianych programem studiów na UWr. – w semestrze, na który się wyjeżdża, lub w którymś z kolejnych semestrów. Należy dowiedzieć się od koordynatora Erasmusa w swoim instytucie, jakich przedmiotów nie można zastąpić zagranicznymi (bo na przykład są wymagane do uzyskania statusu nauczyciela). Trzeba je będzie przenieść na inny semestr lub zaliczyć eksternistycznie w porozumieniu z prowadzącym. Eksternistycznie zalicza się też seminaria licencjackie i magisterskie. Na uczelni zagranicznej trzeba zdobyć co najmniej 15 ECTS, a razem z przedmiotami zaliczanymi eksternistycznie w kraju – 30 ECTS w semestrze.
O szczegóły programów studiów i planów zajęć warto dopytać koordynatorów Erasmusa w wybranej uczelni.
Czym kierować się przy wyborze uczelni?
Jedni podchodzą do sprawy turystycznie (żeby pomieszkać na Krecie) lub towarzysko (żeby dołączyć do znajomych), inni – bardziej naukowo (żeby skorzystać z archiwów watykańskich albo wziąć udział w seminarium profesora X) albo językowo (żeby poćwiczyć hiszpański). Znaczenie może mieć łatwość dojazdu z domu albo prestiż uczelni. Zawsze warto sprawdzić, czy dana uczelnia oferuje zajęcia zbliżone do tych z krajowego programu studiów – tak aby mogły być zaliczone po powrocie, które zajęcia z listy rzeczywiście odbywają się po angielsku, a które mają tylko angielskie nazwy, co mówią osoby, które już studiowały w danym miejscu.
Learning agreement wypełnia się w formularzu generowanym ze swojego konta internetowego oraz w formie aneksu do programu studiów. Formularz podpisuje koordynator oraz Dziekan, natomiast aneks również zastępca dyrektora instytutu do spraw dydaktycznych. W aneksie określa się precyzyjnie cały przebieg studiów po powrocie z Erasmusa. Jeśli okaże się, że z różnych powodów nie da się zapisać na wybrane wcześniej zajęcia na uczelni zagranicznej, jak najszybciej należy wypełnić changes to learning agreement oraz nowy aneks. Te dokumenty także wymagają podpisów koordynatorów – w uczelni goszczącej (wystarczy skan) i macierzystej – zastępcy dyrektora i Dziekana. Resztą procedur przed wyjazdem zajmuje się Biuro Współpracy Międzynarodowej. Warto zaprzyjaźnić się z jego stroną internetową (www.international.uni.wroc.pl) oraz z jego pracownicami, które zawsze służą studentom wskazówkami i wsparciem. Warto także wziąć udział w spotkaniach informacyjnych, organizowanych przez Biuro dla kandydatów przed rekrutacją i po ogłoszeniu list osób zakwalifikowanych.
Droga do wyjazdu i co dalej
• wybór uczelni
• zgłoszenie chęci wyjazdu, wybranych uczelni i wymaganych załączników koordynatorowi
• ogłoszenie wyników rekrutacji w instytucie
• wygenerowanie Formularza zgłoszeniowego
• opracowanie learning agreement i aneksu do programu studiów
• uzupełnienie dokumentów wymaganych przez uczelnię goszczącą
• podpisanie umowy finansowej
• wyrobienie karty EKUZ lub wykupienie prywatnego ubezpieczenia zdrowotnego
Niezależnie od procedur uczelnianych należy zająć się sprawami dojazdu oraz zakwaterowania na miejscu. Uczelnia zagraniczna może w tym pomóc (np. przedstawiając ofertę miejsc w akademikach), ale nie wyręczy samych zainteresowanych i nie pokryje kosztów wynajmu. Jeśli w którymkolwiek momencie ktoś zechce zrezygnować z wyjazdu, powinien niezwłocznie poinformować o tym swojego koordynatora oraz Biuro Współpracy Międzynarodowej. Brak takiej informacji może spowodować duże problemy.
Do Biura Współpracy Międzynarodowej oraz koordynatora należy także zgłosić chęć przedłużenia wyjazdu na jeden kolejny semestr. W nowym semestrze student nie otrzymuje już grantu, ale nadal może studiować bez opłat.
Jak długo można przebywać na Erasmusie?
• przez dwa semestry (do 10 miesięcy, zależnie od uczelni goszczącej) ze stypendium;
• jeden raz na każdym poziomie studiów (licencjackich, magisterskich, doktorskich);
• niezależnie od tego można odbywać praktyki Erasmus+ (łącznie praktyki i studia nie powinny przekroczyć 12 miesięcy pobytu).
Rozliczaniem grantu Erasmusa zajmuje się Biuro Współpracy Międzynarodowej, natomiast koordynator instytutowy zalicza przedmioty zagraniczne w systemie USOS. Potrzebny jest do tego Transcript of Records z uczelni goszczącej.
Uniwersytet Wrocławski bierze udział także w kilku innych programach wymiany studenckiej, w tym do USA. Wszystkie koordynuje Biuro Współpracy Międzynarodowej. Warto odwiedzać jego stronę (international.uni.wroc.pl), gdzie pojawiają się także ogłoszenia o jednorazowych ofertach stypendiów i o innych programach współpracy międzynarodowej.
Zmiany w Learning Agreement
Wszelkie zmiany w learning agreement zatwierdza koordynator programu Erasmus+. Należy je przedstawić niezwłocznie po ustaleniu ostatecznego programu studiów za granicą – pocztą tradycyjną lub elektroniczną (skan Changes to Learning Agreement, zatwierdzonego przez uczelnię przyjmującą). Oryginał Changes to Learning Agreement należy przedstawić w Dziekanacie po powrocie ze stypendium.
Na zmiany w Aneksie do Learning Agrement przygotowanym przed wyjazdem muszą wyrazić zgodę: Koordynator programu Erasmus, Dyrektor ds. dydaktycznych danej jednostki oraz prodziekan Wydziału Nauk Historycznych i Pedagogicznych do spraw dydaktycznych. Dotyczy to również przedłużenia pobytu na następny semestr. Zatwierdzone zmiany (nowy Aneks) student przedkłada w Dziekanacie.
Rozliczanie wyjazdu – i tam:
Oprócz wymogów Biura Współpracy z Zagranicą (https://international.uni.wroc.pl/pl/llp-erasmus/llp-erasmus-studia/rozliczenie-po-powrocie)
Studenci biorący udział w programie Erasmus+ zobowiązani są do rozliczenia danego semestru najpóźniej do końca sesji poprawkowej. W wyjątkowych przypadkach Dziekan może wyrazić zgodę na przedłużenie tego terminu w oparciu o złożone przez studenta podanie z uzasadnieniem.
Rozliczenie semestru polega na przedłożeniu w Dziekanacie oryginału Transcript of records z odpowiednio przeliczonymi przez koordynatora ocenami (obowiązuje polska skala ocen). W przypadku nieuzyskania w ciągu semestru (łącznie za granicą i w kraju) 30 pkt ECTS lub niezrealizowania jakiegokolwiek przedmiotu wskazanego w Learning Agreement lub aneksie student składa podanie o zaliczenie semestru z deficytem punktów ECTS. W podaniu wskazuje sposób uzupełnienia brakujących punktów.