Publikacje

Agnieszka Patała, Pod znakiem świętego Sebalda. Rola Norymbergi w kształtowaniu późnogotyckiego malarstwa tablicowego na Śląsku, Wrocław 2018

12 Styczeń, 2021

Problematyka niniejszej publikacji koncentruje się na produkcji artystycznej śląskich warsztatów malarskich doby późnego gotyku, okresie zamykającym się w latach około 1440–1520. Dolna granica czasowa poniższych rozważań – rok 1440, wyznacza początek dziesięciolecia, w którym w zlokalizowanej najpewniej na Śląsku pracowni mistrza identyfikowanego obecnie (choć nie bez wątpliwości) z Wilhelmem Kalteysenem von Oche, powstawała nastawa ołtarza głównego wrocławskiego kościoła św. Barbary, ukończona w 1447 roku.

Podstawowym celem niniejszego opracowania jest wieloaspektowe scharakteryzowanie roli Norymbergi w kształtowaniu późnogotyckiego malarstwa tablicowego na Śląsku w latach 1440–1520. Realizacja tak zdefiniowanego zadania wymagała z jednej strony wskazania przejawów tego kulturowego transferu w dziełach sztuki powstających na Śląsku, z drugiej zaś strony pochylenia się nad jego stymulantami, dynamiką oraz okolicznościami zaistnienia. Prowadzone rozważania mają za zadanie przedstawić skalę tego zjawiska, przestrzeń i okoliczności, w których dochodziło do wspomnianej artystycznej i kulturowej wymiany, a także grupy społeczne i zawodowe za nią odpowiedzialne, wreszcie szereg mikrozjawisk związanych z życiem społecznym, religijnym, artystycznym i gospodarczym na Śląsku oraz w Norymberdze, mogących warunkować wybory twórców i zleceniodawców.

Projekt "Zintegrowany Program Rozwoju Uniwersytetu Wrocławskiego 2018-2022" współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego

NEWSLETTER